Over Ons

 

Naam: Nienke van Atteveldt

Rol: hoofd onderzoeker & project supervisor

Favoriete vak in de brugklas: muziek

 

 

Als universitair hoofddocent en moeder van twee kinderen komen mijn wetenschappelijke interesse in hersenontwikkeling en leren, en wat ik dagelijks thuis meemaak, perfect samen in “Leren voor later”. Ik zie mijn eigen kinderen vaak genoeg worstelen als iets niet meteen lukt: ik kan dit gewoon niet! Ik weet dus uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om kinderen doorzettingsvermogen en leerplezier mee te kunnen geven.

In 2006 ben ik gepromoveerd aan de Universiteit Maastricht, op een onderzoek naar hoe de hersenen gesproken en geschreven taal samenvoegen als we (leren) lezen. Daarna heb ik onderzoek gedaan aan Columbia University in New York, naar hoe de hersenen zich aanpassen aan het doel dat we op dat moment hebben. Sinds 2014 werk ik aan de VU, waar ik onderzoek doe op het raakvlak van neurowetenschappen, psychologie en onderwijs.

www.nienkevanatteveldt.com

   

Naam: Dr. Tieme Janssen

Rol: post-doc

Favoriete vak in de brugklas: biologie

Mijn naam is Tieme Janssen, en als post-doc probeer ik het team te versterken met mijn kennis over interventies. Mijn drijfveer binnen het project ‘Leren voor Later’, is om adolescenten te motiveren voor leren.

Ik behaalde mijn Bachelor psychologie en Master neuropsychologie aan de Universiteit van Maastricht. In 2016 rondde ik mijn PhD af in de klinische neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Als post-doc onderzoeker ben ik nu werkzaam bij de afdeling Klinische Ontwikkelingspsychologie aan de Vrije Universiteit. Mijn onderzoek valt onder de cognitieve neurowetenschappen, en richt zich op zowel de typisch als afwijkende ontwikkeling van kinderen en adolescenten (e.g. ADHD). Daarnaast bestudeer ik de effecten van interventies die gebaseerd zijn op de neurowetenschappen (e.g. neurofeedback). Dit sluit aan op mijn motivatie om de neurowetenschapen te vertalen naar toepassingen buiten het lab. Momenteel ontwikkel ik samen met Nienke van Atteveldt een groeimindset interventie voor adolescenten, waarbij tevens neurofeedback wordt toegepast (ERC BrainBeliefs). Meer informatie over mijn werk, en publicaties, kan hier gevonden worden:

Link: https://www.researchgate.net/profile/Tieme_Janssen

 

Naam: Sibel Altikulac

Rol: promovenda

Favoriete vak in de brugklas: tekenen

Mijn naam is Sibel Altikulaç (26 jaar) en ik ben tegelijkertijd met Smiddy in mei 2017 begonnen aan mijn PhD traject op het project ‘Leren voor Later’. Mijn interesses zijn voornamelijk de (hersen)ontwikkeling van adolescenten; er gebeurt zo veel in een korte tijd!

Daarom heb ik na mijn studie in Leiden (Bachelor Pedagogische Wetenschappen en Master Applied Neuroscience of Education and Child Studies) in het Brain and Development Research Center in Leiden met veel plezier meegeholpen aan verschillende onderzoeksprojecten bij adolescenten. Toen merkte ik dat ik onderzoek doen super leuk vind, maar ook dat ik hiermee graag iets wilde betekenen voor de adolescenten zelf. Daarom ben ik heel enthousiast over ‘Leren voor Later’, omdat we hiermee meer inzicht krijgen in hoe middelbare scholieren leren, hoe zij omgaan met leersituaties (of faalsituaties) en hopelijk ook hoe we daarmee uiteindelijk scholieren kunnen begeleiden als zij even niet zo veel plezier hebben in leren, zodat iedereen met plezier kan leren!

 

Naam: Smiddy Nieuwenhuis

Rol: promovenda

Favoriete vak in de brugklas: wiskunde

Mijn naam is Smiddy Nieuwenhuis (27 jaar). In mei 2017 ben ik begonnen met mijn PhD traject op het Leren voor Later (of brainbeliefs) project. In mijn tienerjaren was school nooit echt mijn favoriete bezigheid geweest. Ik stond veel liever de hele dag op de ski’s, te turen naar het mooie, witte berglandschap in Oostenrijk. Het duurde dan ook even voordat ik in 2012 besloot, na een aantal jaren gewerkt te hebben als skilerares, om toch maar te gaan studeren. Daar vond ik mijn plezier in leren weer helemaal terug.

Na mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, heb ik de master Applied Neuroscience in Human Development aan de universiteit van Leiden afgerond. Tegelijk deed ik ook een klinische master Orthopedagogiek aan de VU. Deze laatste heb ik wel afgemaakt, maar de klinische praktijk trok mij veel minder dan de onderzoekspraktijk. Het doorzetten tijdens mijn klinische master werd echter beloond, want twee dagen na het inleveren van mijn eindopdracht, kon ik al aan mijn ‘PhD reis’ beginnen op dit project.

   

Naam: Krista Oplaat

Rol: onderzoeksassistente

Favoriete vak in de brugklas: biologie

Geboren en getogen op Aruba waar ik vanaf de basisschool ‘goed’ was in leren. Met de paplepel werd het me ingegoten dat ik alles kon leren als ik er maar genoeg inzet voor toonde. Het maakte niet uit dat beide van mijn ouders nooit goed waren in wiskunde, ik zou het alsnog goed kunnen. Pas in Amsterdam tijdens mijn Psychobiologie bachelor leerde ik hoe plastisch het brein écht is en die fascinatie heb ik nooit losgelaten.

Aan de Universiteit van Amsterdam behaalde ik ook mijn onderzoeksmaster Neurobiologie, tezamen met een specialisatie in Wetenschapscommunicatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Niet alleen zelf leren, maar ook anderen overtuigen van het leren vind ik enorm leuk om te doen.

Met een multiculturele achtergrond en grote passie voor toepasbare hersenwetenschap en kinderen assisteer ik het ‘Leren voor later’ team.

   

Naam: Alex van der Jagt

Rol: onderzoeksassistent

Favoriete vak in de brugklas: wiskunde

Vanaf februari 2019 kom ik het team versterken als onderzoeksassistent en vervanger voor Krista en ik hoop mijn expertise die ik geworven heb met de coördinatie van andere langlopende projecten bij ‘Leren voor Later’ te kunnen inzetten. Vanaf jongs af aan heb ik altijd rekenen al leuk gevonden. Op de basisschool was ik daarom ook vaak buiten de gewone rekenlessen sommen van een jaar hoger aan het maken. Dit bleef ook mijn favoriete vak gedurende de hele middelbare school. Zelfs mijn profielwerkstuk ging over wiskunde (Mandelbrot figuren en imaginaire getallen, mocht je dat wat zeggen). Daarna ben ik ook na het afronden van de middelbare school, Toegepaste Wiskunde aan de Universiteit Twente gaan studeren. Wat bleek? Ik hield eigenlijk helemaal niet van statistiek en de bachelor van Toegepaste Wiskunde zat hier vol mee! Na een half jaar ben ik met deze studie gestopt en mijn inspanningen in een hele andere hoek gestopt.

Uiteindelijk heb ik een Bachelor in Japanse Taal en Cultuur behaald aan de Universiteit Leiden, gevolgd door een Master in North American Studies met een focus op de cultuur en geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Mijn interesse in de Wiskunde lag vooral in de logica en eigenlijk is de keuze om Japans te gaan studeren niet eens zo heel verassend. Japans is namelijk een hele logische taal op zowel taalkundig als grammaticaal vlak, waardoor mijn wiskundige aanleg goed tot zijn recht kwam. Deze logica is ook terug te vinden in een van mijn grote interesses, namelijk de IT en Informatica.

Eind 2016 ben ik door een vriendin geïntroduceerd in het psychologisch onderzoek en kon ik aan de slag gegaan als projectcoördinator en datamanager op een langlopend project. Hier kwam ik in aanraking met de toepassing van statistiek en kwam ik er achter dat statistiek eigenlijk heel leuk kan zijn. Hiermee is de cirkel weer rond en ben ik weer terug gekomen bij de wiskunde. Nu hoop ik met mijn roots in wiskunde, mijn interesse in IT en Informatica en mijn ervaring op andere projecten mij vol in te zetten voor het ‘Leren voor Later’ project.

 

   

Naam: Patricia Dreier Gligoor

Rol: onderzoeksassistente

Favoriete vak in de brugklas: wiskunde

Als berg-klimmer van het VMBO, MBO en HBO naar de universitaire wereld, heb ik leren in een variatie van contexten meegekregen. Gaandeweg werd mij duidelijk hoe belangrijk het is hoe je denk over je eigen kunnen. Uiteindelijk heeft dit voor een belangrijk deel geleid tot het behalen van mijn master Criminologie (Research Track) en de master Pedagogische Wetenschappen en ben ik nog in de leer voor de master Klinische Neuropsychologie en de master Bestuurskunde.

Het ‘Leren voor later’onderzoek bevestigde mijn persoonlijke ervaring. Hierdoor wilde ik graag meer kennis opdoen in dit werkveld. Daarnaast leek het mij waardevol om een steentje bij te dragen aan dit bijzondere project. sinds februari 2018 heb ik met ontzettend veel plezier het team bijgestaan als onderzoeksstagiare en onderzoeksassistent.